Kryssning i medelhavet, del 1

Nu är jag tillbaka på svensk mark och ett lite mera höstlikt Kramfors än för en vecka sedan. En vecka i medelhavet med världens bästa tjejer har laddat mig med energi för lång tid framöver. Vi har haft fantastiskt roligt och mysigt tillsammans på det stora kryssningsfartyget "Splendour of the Seas". Med start i Italienska Venedig har vi kryssat via Dubrovnik (Kroatien), Kusadasi (Turkiet) och sedan tillbaka via Santorini och Katakolon (Grekland) och åter till starthamnen i Venedig.

Tidigt fredag morgon (05:45) den 12:e september lämnade jag och Lena Kramfors med bil för att plocka upp Maud i Sundsvall. 5 timmar senare anlände vi till Arlanda, i god tid innan avgång mot Venedig via Munchen. Det blev lunch på "Alfredos" i väntan på att Kicki och Maria skulle ansluta från Stockholm

Maud och Lena. Fredag 12:e september, Stockholm Arlanda

14:50 avgick vårt plan mot Munchen och sedan Venedig. Väl på plats i Venedig blev det båtbuss till vårt hotell som låg på ön Murano. Det var mörkt när vi kom och det tog en stund för oss att hitta vårt hotell. Under promenaden efter Muranos kanaler bestämde vi oss för att jag absolut måste köpa en modernare resväska, en sådan där lättdragen smidig, fin väska som alla andra hade!!

En "selfie" på båtbussen från flygplatsen "Marco Polo" till hotellet på Murano...lite suddig kanske

När vi lastat in våra väskor på hotellrummet blev det middag på en mysig restaurang alldeles i närheten. Vi åt alla en sorts ostgratinerad aubergine som var fantastiskt god. En bra matstart!

Mätta och belåtna efter semestern första middag

Efter lite sömn var det dags för mat igen, frukostbuffé. Godkänd...men inte toppklass. Det bästa var bubblet som fick avsluta en lång frukost.

Frukost i Venedig

Efter frukost hann vi med lite strosande efter kanalerna i Murano, Venedig innan hotellets båttransfer avgick.

På promenad i Murano, Venedig

Hotellets båttransfer

När vi blev avsläppta vid tågstationen fick vi promenera en bit och det krävdes lite orientering och frågande innan vi hittade den "cable car" som skulle ta oss den sista biten till vår båt.

Vid båtterminalen, "Splendour of the Seas"

Incheckade och klara!

Ja, så var vi ombord och äventyret kunde börja!  Fortsättning följer...