Bröllopsdag i Bruksvallarna

10 -10 -10 gifte vi oss. Vigseln hade vi utomhus på en av Ramundbergets golfgreener. I år firade vi fyra år och det gjorde vi genom att åka på en liten minisemester till härliga Härjedalen.

Vi åkte upp på torsdag eftermiddag i ett riktigt regnväder. Väl framme var det EM-kvalmatch i fotboll mot Ryssland...utan en skadad Zlatan. Oavgjort.

Fredagen bjöd inte på något vidare fint fjällväder. Riktigt grått och dimmigt med regn i luften. Med jämna mellanrum kom lättare regnskurar. Vi trotsade vädret, tog på regntåliga kläder och gav oss i väg på fjällpromenad efter Mittåkläppvägen då det förmodligen var väldigt blött i terrängen efter flera dagars regnande. En promenad på ca 7 km, uppför!! I Abbes ryggsäck fanns ved, kaffe, falukorv och en liten Falcon så klart. I min midjeväska låg kameran nedbäddad i säkert förvar mot ett envist regnande och kom inte fram förrän vi var vid vindskyddet i Messmörtjärn.

Abbe fixar brasa

En selfie så här på bröllopsdagen!

Det blev lite värmande kaffe till att börja med...i väntan på den perfekta grillglöden. Sedan några falukorvsskivor ( så klart en bra falukorv med hög kötthalt) ...och lite kall öl. Lagom tills min mössa torkat i brasvärmen var det dags att vända tillbaka. Promenaden hemåt var lite lättare...dock svårare att hålla värmen.

Ett lätt snötäcke när man kom upp en bit på fjället

På låglandet var gräset ännu tillgängligt för Bruksis-kossorna

Tillbaka i Bruksvallarna blev det lite kompletteringshandling på Ica och sedan mys i stugan med brasa. En lite Jäger blev det också - dagen till ära!

Efter en härlig eftermiddag i stugvärmen blev det dusch och bastu innan bröllopsdagsmiddagen.

Förrätt med löjrom, lax, avocado, creme fraiche och rödlök...och lite vin. Skål!!

På lördag blev det lite sovmorgon och innan vi var redo för utflykt hade vädret bättrat på sig rejält och man såg mycket blå himmel och då och då trängde värmande strålar igenom.

På väg...

Ännu i dimma ... Mittåkläppen

Snart på toppen av Mittåkläppen

Ganska brant här!!

På högsta toppen!!

Rykande varm choklad med bedårande utsikt
Solen skiner och Abbe njuter!

Närbild på vackra isformationer

Här på väg ner den lätta vägen...men upp tog vi den svåra!

Mittåkläppen - ja, där uppe var vi!!

En fantastisk utflykt i härligt väder. Innan vi begav oss hemåt åkte vi  en sväng upp till Ramundberget för att fota det fina vattenfallet som man aldrig ser vintertid. Vi tog bilen nästan ända fram!

Ramundbergets vattenfall ...Ramisfallet borde det heta!

Ett litet kraftverk fanns här som på 40-talet försåg hotellet med ström. När vi kände oss nöjda med fotandet fortsatte vi uppåt med bilen. Otroligt nog gick det att köra ända upp till toppen på Solliften. Kändes väldigt konstigt att stå däruppe med bilen...där man annars tar sats och susar nedför på skidor.

Restaurang Tusen från Solliftstoppen

Ja, hur konstigt känns inte det här - barmark, bilen och toppen på backen!!

Abbe och Solliften

En härlig dag i fjälluften avslutades med ännu en Bruksisbastu och en supergod Biff Rydberg.