Skvalpudden och eldning

Nu är det snart helg igen...och inte vilken helg som helst!! I dag kom Oskar hem från Umeå och i morgon kommer Emilie, Jonas och Ellen från Sundsvall. Det blir en riktig familjehelg! Mysigt.

Förra helgen hade vi också mysigt men då på tu man hand i Norrfällsviken. Vi åkte först till Njurunda och tittade på Alex's hockeymatch och sedan direkt till Norrfällsviken.

Morgonbrasa...hög mysfaktor!

Efter frukost kokade vi kaffe och gav oss i väg på långpromenad. Vi tog vägen förbi klubbhuset och ner mot Storsand. Vi följde sedan vägen nere vid havet bort mot Hägget där vi gjorde ett första kaffestopp.

Abbe poserar med Ulvön i bakgrunden

På väg mot Skvalpudden

Rosa mossa - mjukt och vackert!

Vi vandrade över klappersten, efter stigar, ibland helt obanad terräng...nästan som en Stenålderspromenad som jag i dag fått beskrivet för mig under en föreläsning av Jonas Colting.  Ett mycket inspirerande och lärorikt föredrag av en av Sveriges tuffaste idrottsmän. En föreläsningsturné som heter "Den Nakna Hälsan" och som handlar om hur vi alla kan bli starka och friska med rätt mat och rätt träning. Om ni har möjlighet tycker jag att ni ska besöka en föreläsning och låta er inspireras! Eller köpa hans bok ...Den Nakna Hälsan

En vacker vy...nästan vid målet

När vi så småningom såg det lilla vindskyddet vid Skvalpudden bestämde vi oss för att inte gå ner den lilla biten som fattades utan vi stannade uppe på toppen och en bedårande utsikt bredde ut sig. Titta så vackert!!

Kaffepaus med utsikt!!  Inte undra på att man blir lycklig!

Magiskt!

Vindskyddet

Ja, vackrare än så här blir det inte.

Under vår kaffepaus passade vi på att ringa och sjunga för Oskar som fyllde 21 år. I helgen ska vi uppvakta och fira honom lite mer.

Väl hemma i stugan påbörjade vi sedan helgens huvudprojekt - eldning!  En riktigt rejäl brasa blev det...i dagarna två.

Eldning av ris, stubbar och stockar

Nu är det som sagt snart en ny härlig helg med med familjemiddag och ...familjepingisturnering!! Kan hända att det blir någon fler tävling också...det brukar ju kunna bli några stycken.

Bomullsbröllop

I dag har vi bröllopsdag...för andra gången!!

Andra årsdagen av ett bröllop heter tydligen Bomullsbröllop...det låter ju riktigt mjukt och mysigt. Vi gjorde alltså slag i saken på det magiska datumet 101010. Vi förlovade oss faktiskt 070707 och hade tänkt gifta oss året efter...men det blev inte av...fanns aldrig någon tid att planera och fundera ut något riktigt bra. När vi var på en liten höst(vinter) fjällsemester i oktober 2009 bestämde vi oss för att helt enkelt åka tillbaka året efter och görat!!

Så här såg det ut på vår "höst"weekend i Bruksvallarna i början av oktober 2009...alltså när vi bestämde oss.

Bruksvallarna oktober 2009

Det var alltså full vinter i början av oktober detta år, jag åkte faktiskt skidor efter rullskidbanan som var spårad. Tyvärr hade jag ytterst bakhalt och hela skidturen var en plåga. Utflykten på bilden gjordes dock till fots och var helt underbar.

Jag var också med...

Ja...bättre än så här kan man inte ha det!

Vi återvände alltså ganska precis ett år senare och vi visste ju att det kunde vara strålande höst eller gnistrande vinter. Oktober 2010 bjöd dock inte på någon snö utan på ett fantastiskt höstväder med riktigt varma temperaturer mitt på dagen. Jag hade klätt mig ordentligt när vi gick på vandring två dagar före vigseln  och jag blev faktiskt tvungen att ta av mig långkallingarna för att inte flyta bort! Utflyktens mål var att välja vigselplats.

Promenad från Bruksvallarna till Ramundberget

Kanske här......                                    ...eller varför inte här!!

Dag två bjöd också på strålande väder och då vandrade vi upp till gruvområdet som ligger på andra sidan dalgången i Ramundberget. Härifrån fick man se slalombackarna från en helt ny vinkel.

Ramundbergets slalombackar

Vila och värme vid Messmörtjärn

Sedan bar det av nedåt igen efter stock och sten och smala stigar som vid gruvdriftens tid tjänat som vägar. Gruvbrytning skedde sommartid men malmen fraktades sedan under vintern ner från fjället.

En riktigt bra promenad...nu är det mest utför...

Ja, så var det då dagen D!  Vi hade haft två strålande fina höstdagar men nu ville vädergudarna tydligen inte vara med oss längre. Vi vaknad upp med en riktig tjockdimma. Vigseln var planerad till 13.00 ...  ca 1 timme innan lättade dimman och solen visade sig från sin allra bästa sida. Tänk vilka tråkiga bilder det blivit med riktigt tjock dimma i bakgrunden...inte ett fjäll i sikte!

Nu blev det som tur var inte så...utan så här:

VIGSEL 101010

Då var det klart.... Teresa Johansson var namnet!

Herr och fru Johansson  101010

I dag är det alltså två år sedan. Det har varit två fantastiska år...och fler ska det bli!!

0 kommentarer
publicerat i Resa
Taggar: Anders Johansson, Nygifta, Anders och Teresa Johansson, Teresa Johansson i Ramundberget

Altan och inglasning

I dag är det riktigt ruskväder. Ihållande regn och 6 grader.

I går firade vi Abbes födelsedag med god mat och dryck på tu man hand här i stugan. Jättemysigt! På väg ut till Norrfällsviken stannade vi till i Fiskja för att lämna en liten present till Emil som också fyllde år i går.
Grattis Emil!!
Oskar och Emil i Grekland sommaren 2011

Samtidigt fick vi med oss lite saft och lingonsylt samt en jättefin ljuslykta som Rigmor köpt på sin semester på Kreta. Den var jättefin och passade perfekt till vår inredning.

En turkos ljuslykta från Kreta...såå fin!!

Vår altan börjar bli klar. Inglasningen färdigmonterades i onsdags. Jag, Ludvig och Abbe åkte ut och monterade de övre glaskilarna. Det var inte helt enkelt att få dessa på plats...och ganska spännande. Man ville ju inte gärna tappa dem i golvet...  Abbe hade under förra veckan monterat övriga glaspartier. De fick vi tillfälligt plocka bort medan vi monterade kilarna.

Under slutet av juli gjordes golvet helt färdigt, länge sedan nu men jag tror inte jag visat några bilder på det.

En skål för det färdiga altangolvet

Ett räcke kom sedan på plats under augusti. Jag hade inga bilder från det tillfället så det blev till att klä på sig och ge sig ut i ruskvädret för att fota.

Räcke - naturfärgad tross...skall kompletteras med två tunna stänger

I onsdagskväll åkte vi alltså ut för att montera två stora glaskilar till verandan. Det hann bli lite skumt innan vi blev klara

Glaskilsmontering

Och i dag i dagsljus kunde jag ta bilder på resultatet...

Allt glas på plats!!

I dag är det som sagt riktigt inneväder - regn, blåst och riktigt kallt. Vi började dagen med att såga ett större hål för kaminens skorsten som vi gjort för litet! Nu montera Abbe utebelysning (spottar i takfoten) på läsidan och jag bloggar. Snart ska vi dock göra oss i ordning och åka till Nisse och Ann-Lis i Fällsvik på krabbmiddag. Det ska bli riktigt trevligt!

Så här långt har förresten vår granne kommit. Snart väggar på gång!!